woensdag 24 januari 2018

Mijn lichaam & ziek zijn (1KB - regenboogklas)


We begonnen ons thema met het omlijnen van ons lichaam. Nadien schilderden we ze samen in. 


Er werd een lichaamsdeel gerold met een dobbelsteen & deze probeerden de kleuters te verstoppen.










Tijdens het spelen konden de kleuters experimenteren met het nabootsen van houdingen en gezichtsuitdrukkingen. In een spiegel konden ze zelf zien hoe het eruit zag. 






De kleuters zijn elkaars spiegelbeeld 


Gekke houdingen nabootsen. Zo ontdekten we wat we allemaal al kunnen met ons lichaam en wat nog moeilijk is.





  

  



  
Een geblinddoekte kleuter krijgt een tikje op een bepaald lichaamsdeel en probeert te zeggen welk lichaamsdeel het was.  



Het lichaam van Jules & Marie terug compleet maken a.d.h.v. een draaischijf. 
Wie als eerste zijn Jules/Marie volledig heeft, is gewonnen.   


Ra ra ra, wie staat er voor mij?  

Ons lichaam kan heel onrustig zijn dus namen we even tijd om  te relaxen. 
We masseerden elkaar met onze handen, een tennisbal, een pluim & een penseel.  





















  




 Een bedje voor Jules knutselen. 
Hier schilderden we korte strepen op een strook .  





Daarna werd het matrasje voor in het bedje gemaakt. 
Ondertussen werd er heel wat gespeeld in het huisje met de doktersspullen.  










We telden hoeveel handjes we groot waren.  




















Om beurt werden de kleuters in het huisje gemeten.  
De juiste pilletjes in de juiste medicijnpotjes doen. 

De helpende handjes van de regenboogklas.

We leerden hoe we onze neus moeten snuiten. 




Pilletjes van plasticine.  


Een stappenplan maken van hoe we onze neus moeten snuiten.  





Pilletjes stempelen in een medicijnpotje. De kleuters zorgden ervoor dat elke stip bestempeld werd.  (voorbereiding op één-éénrelatie)

Oei oei, dokter bibber. Niet zo eenvoudig hoor!





Snippers knippen om op onze werkjestassen te kleven.  



Geen opmerkingen: